Voor alles is een oplossing

Het veiligheidsprotocol van de Doelen en het RPhO bestond medio maart uit twee A-viertjes en is inmiddels uitgegroeid tot een boekwerk van 81 pagina’s. Het is tekenend voor de aanpak van de corona-officieren Danny van der Weel van het orkest en Edwin Steketee van de Doelen: ‘We doen het stap voor stap. En we hebben elkaar hard nodig.’

Tekst: Jolanda van der Ploeg | Foto: Antim Wijnaendts van Resandt

Op een loeihete dag in juni druppelen een voor een en soms met z’n tweeën de gasten binnen door de ingang van de Eduard Flipsezaal. Ze zijn uitgenodigd om een repetitie van het orkest bij te wonen en ogen duidelijk opgetogen. Eindelijk, het mag weer! Ook het personeel dat hen in gele hesjes ontvangt en ze meevoert naar de hal van de Grote Zaal straalt dat uit. Ook al zijn het er maar dertig. Iedereen heeft een protocol per mail ontvangen, met regels over hygiëne, afstand houden en plaats nemen. Premier Mark Rutte heeft aangekondigd dat er per 1 juli geen maximum aantal bezoekers binnen een gebouw meer telt, mits vaste zitplaatsen, reservering en gezondheidscheck vooraf. Edwin Steketee, hoofd events & faciliteiten van de Doelen, heeft diploma-uitreikingen van het Marnix en Erasmiaans voor juli op de planning staan en kreeg meteen een telefoontje of er nu niet veel meer mensen mogen komen. ‘Maar dat gaan we nu nog even niet doen. We gaan dit langzaam opbouwen, voor zowel bezoekers als onszelf.’

Het typeert de aanpak van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Doelen om een concertbezoek coronaproof te maken. Stapje voor stapje wordt gekeken wat haalbaar is. Van het orkest is eventmanager sponsoring & relatiebeheer Danny van der Weel aangesteld als corona-coördinator. Samen met Edwin werkte hij aan een plan om de veiligheid van bezoekers, personeel en musici tijdens een evenement te waarborgen. Zij zijn continu op de werkvloer aanwezig om mensen aan te spreken op de regels. Vanaf september mogen we in de Grote Zaal circa vijfhonderd bezoekers per concert toelaten. 

Hoe verliep jullie samenwerking?
Danny: ‘Daniël Rosenquist, manager producties en tournees, is onze tweede corona-officier. De Doelen en het orkest zijn al vaak twee handen op een buik. Zo besloten wij al snel om ook op coronagebied met de Doelen samen te werken. Zo kun je dingen combineren én bij elkaar neerleggen.’
Edwin: ‘We versterken elkaar en hebben elkaar meer dan hard nodig.’
Danny: ‘De Doelen is meer van de praktische kant, het orkest van de artistieke. Richten wij ons op de opstelling van het orkest op het podium, dan buigen zij zich over de pijlen voor de bezoekersstromen. Elk besluit heeft nu een domino-effect. Als wij met z’n allen repeteren, moet het podium natuurlijk groter. En nu de musici zich niet in de kleedkamers kunnen omkleden, moet dat elders in het gebouw kunnen.’
Edwin: ‘Het podium is van 200 vierkante meter uitgebreid naar 275. De musici hebben nu allemaal een plek in de foyer, met kamerschermen eromheen. Voor alles is een oplossing. Danny en ik hebben al menig ingewikkeld evenement meegemaakt. Zoals het jaarlijkse gala met bewaking als topprioriteit en veiligheidseisen voor van alles. Ik kan net als Danny met mijn ogen dicht door het gebouw lopen. Zo hebben we dit protocol ook aangepakt. Je kijkt waar de bezoeker letterlijk tegenaan loopt. Dat begint al bij de rij op straat, de kaartjescontrole, de bar, het toilet. Hoe doen we dat? En dan zitten de mensen nog niet eens in de zaal!’ 
Danny: ‘We zijn terug naar af gegaan. De basis móet goed zijn: en dat is dat mensen op de juiste plaatsen kunnen zitten in de zaal en dat het orkest kan spelen in de juiste opstelling. Daarna kijken we wat we doen met het kopje koffie, waar de Vriendenwinkel komt te staan en naar de ruimte voor de inleidingen. Dan kunnen we gaan opschalen. Dat gebeurt ook al: we schenken nu weer koffie voor de orkestleden!’ 

Het nieuws over de maatregelen verandert voortdurend. Hoe spelen jullie in op de actualiteit?
Edwin: ‘Het protocol bij de Doelen is begonnen met een A-viertje of twee, drie zodat we snel aan de slag konden, en is na een maand of twee uitgegroeid tot 81 bladzijden. Alles staat erin op alfabet: van de A van artiesteningang – de huidige van anderhalve meter breed is niet meer te gebruiken voor grote groepen – en de G van garderobe, tot de Z van de zaalindeling. Daarbij komen er ook nieuwe adviezen van de VSCD, de bedrijfstak waar wij onder vallen.’
Danny: ‘Er zijn steeds vragen. Neem het besmettingsgevaar via papier. Hoe ga je dan om met bladmuziek? Leggen wij dat neer of nemen de musici het zelf mee? Wij willen al die onzekerheid wegstrepen. Door desinfectie van de lessenaars en gefaseerde opkomst van de orkestleden. Die is door de nieuwe opstelling op het podium ingrijpend veranderd. Lahav Shani staat nu in het midden. Tussen de strijkers zit anderhalve meter, tussen de blazers twee tussen de zangers acht, maar die hebben we nog niet gehad.’ 
Edwin: ‘Als je het omrekent in de formule kan er eigenlijk maar één zanger op het podium staan, in een straal van acht meter. Een koor zit er voorlopig niet in, al mogen die nu, afhankelijk van de regioveiligheid, wel weer repeteren. Heel goed, maar best verwarrend allemaal.’ 
Danny: ‘Het verandert voortdurend, bij ons en in de Doelen, daarom is het zo belangrijk dat wij continu met elkaar overleg hebben. Op het moment dat wij bedenken dat we drie in plaats van twee stoelen tussen mensen vrijhouden, dan kunnen er nog maar 400 mensen in de zaal. Is dat commercieel gezien ook haalbaar? Dan moeten we even de directie bellen.’ 
Edwin: ‘Straks komen er 500 mensen binnen die allemaal moeten laten zien dat ze gezond zijn. Die kun je niet vragen even een formulier in te vullen. Dus maken we een app: door een smiley op je telefoon kun je laten zien dat je gezond bent.’ 
Danny: ‘Bij ons zit de oplossing meer in de reserveringsmodule. We vragen de mensen de korte vragenlijst digitaal in te vullen, zoals met hoeveel ze komen. Dan placeert het kassasysteem ze in de zaal met de juiste hoeveelheid zitplaatsen ertussen.’ 

Welke maatregelen zijn er zoal genomen?
Danny: ‘We hebben schermpjes met slide shows waarbij expliciet wordt gezegd: zit alleen op de plekken die wij reserveren want die zijn exact uitgemeten. We observeren de bezoekersstromen. Snappen ze wat wij bedacht hebben? We gaan het mooie gebouw niet helemaal verzieken met pijlen, bordjes en strepen.’
Edwin: ‘We zijn in gesprek met graffiti artists voor een mooie oplossing buiten voor de ingang. Het moet wel een leuke beleving blijven. We maken met onze schoonmaakploeg een duidelijk en ludiek filmpje over hoe goed er wordt gereinigd. Dat iedereen weet: wacht eens even, ook dáár is over nagedacht.’
Danny: ‘We hebben nu al alle toiletten aangepast, er zijn naast de zeepdispensers nu ook overal ook desinfectiepunten. Die kun je contactloos gebruiken.’
Edwin: ‘Dat geldt ook voor het papier. Daarom hebben we handautomaten met papier in plaats van handdoekrollen. Bedenk wel: in een gebouw als dit betekent het dat je 73 handdoekautomaatjes moet vervangen. We hebben infrarood thermometers aangeschaft voor in de EHBO-kit en duizend mondkapjes voor het personeel, die we gelukkig nog niet hoefden te gebruiken. Corona kost geld: niet alleen hebben we minder inkomsten, we moeten ook investeren in de veiligheid.’ 
Danny: ‘Alles wat we bedenken moet wel uitvoerbaar en betaalbaar zijn. Het kost tienduizenden euro’s als je in een groot gebouw als de Doelen overal scancamera’s wilt ophangen om de lichaamstemperatuur van de bezoekers te meten.’ 
Edwin: ‘Je gaat heel anders over de gewoonste zaken denken. Dat is best leuk. Iemand mag in de lift alleen omhoog en, als die dat kan, met de trap naar beneden. Dat is toch gezond!’ 

Hoe gaan jullie handhaven?
Danny: ‘We kunnen alleen de veiligheid garanderen als de bezoekers de regels naleven. Dat is mijn grootste zorg. We observeren ze nu en bedenken wat strakker en beter kan. Uiteindelijk is het aan de bezoeker om het gebouw te gebruiken en daar zullen we kritisch in blijven, maar hoe het dadelijk in september gaat hangt voor een groot deel van hen af.’
Edwin: ‘We zullen wel zichtbaar aanwezig zijn, zoals met deze gele hesjes aan. Dan weet de bezoeker dat hij in de gaten wordt gehouden en dat wij als bedrijf die regels serieus nemen. Met die anderhalve meter moet je constant worden geconfronteerd. Anders denk je al snel dat alles weer normaal is, maar niks is meer normaal.’
Danny: ‘Als wij in september weer opengaan, hoop ik toch dat die anderhalvemeter-samenleving is ingeburgerd. Kraaijvanger heeft dit fantastische gebouw ontworpen voor 2000 man, en zelfs daarvoor is het ruim. Er is veel mogelijk. De trappen zijn zo groot, daar kan je makkelijk tweerichtingsverkeer houden. De essentie is dat mensen hier prachtige muziek kunnen horen en dat gaan ze ook zeker doen, want ons orkest is gewoon aan het repeteren en dat gaat op een veilige manier. We kunnen niet wachten op het moment dat we een grote groep binnen krijgen die de zaal weer uitkomt van: oh, wat heb ik dit alles gemist. Het moment dat je de grande finale hoort, zoals nu de Tragische ouverture van Brahms, dat is toch prachtig!’

Dit artikel verscheen eerder in Intrada, het kwartaalblad van ons orkest en de Vriendenvereniging. Klik hier om de digitale zomerspecial te lezen.

Cookies

We use cookies and similar techniques to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, for marketing activities and for various other applications. These cookies are also placed by third parties. By clicking “Yes, I accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Click here for our cookie policy.

Cookie settings