Actueel

Onze voorjaarstournee staat weer voor de deur! Vanaf 15 maart verruilen wij onze vertrouwde concertzaal in Rotterdam voor de prachtige concertzalen in Essen, München, Frankfurt, Parijs en Brussel. Een mooie traditie die al ver terug gaat in de tijd. 

Ons orkest gaat een sleutelrol spelen in de speelfilm Rotterdam, I Love You: een hommage aan de rauwe schoonheid van de stad, die in 2018 in première gaat.

Onze honderdste verjaardag, aan het einde van het komende concertseizoen, valt samen met het afscheid van Yannick Nézet-Séguin als chef-dirigent. We vroegen Yannick naar zijn kijk op verleden, heden en toekomst van ons orkest, en op zijn plaats daarin.

Of het robijn is of smaragd, daarover is men het niet eens, maar dat er bij veertig jaar dienstverband een edel jubileum te vieren valt staat voor iedereen buiten kijf. Voor violist Edward LeCouffe en zijn vrouw celliste Geneviève LeCouffe is het aanleiding voor een verheugde en dankbare terugblik.

Column

High culture en low culture, daar wordt in de klassieke-muziekwereld vaak een scherp onderscheid tussen gemaakt. Sommige componisten hebben geprobeerd een brug te slaan. Gershwin en Bernstein zijn daar mooie voorbeelden van. Hoe zij dit deden? Yannick vertelt hierover in dit column.

Van 7 t/m 26 februari wordt ons helder verlichte concertpodium verruild voor de schemerwereld van de orkestbak in het Amsterdamse muziektheater. Dirigent Stanislav Kochanovsky en drie van onze orkestmusici vertellen wat zich daar afspeelt, grotendeels onzichtbaar voor het publiek.

Jiří Bělohlávek liet ons weten dat hij ziek is, en daarom met pijn in het hart zijn concerten van deze week moet afzeggen. Vervelend nieuws; we wensen onze vaste gastdirigent van harte beterschap! Wat betreft de concerten: gelukkig wisten we een uitstekende invaller te vinden. Arie van Beek zal het programma (Mozart, Mahler, Mendelssohn) ongewijzigd overnemen.

Luttele seconden vóór een solomoment gieren er zenuwen door de keel, de adrenaline stijgt, handen worden klam. Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune begint met een langzame, geheimzinnige fluitsolo. Hoe bereidt solofluitiste Juliette Hurel zich erop voor?

Twee nieuwe strijkersaanvoerders hebben hun weg naar Rotterdam gevonden. Jong zijn ze voor hun posities. De Zuid-Koreaanse solocelliste Hee-Young Lim is 29, de Israëlische Hed Yaron-Mayersohn, plaatsvervangende eerste concertmeester, nog maar 27. Beiden popelen om ervaring op te doen.

Het Philharmonisch Gala is het zakelijk hoogtepunt en het belangrijkste fundraising-event van het jaar voor het orkest. Dit jaar vindt de dertigste editie plaats. Eventmanager Danny en coördinator Christian vertellen.

Pagina's