‘Erbarme dich’, voor onze jaarlijkse troost

10 april 2017 | 10:00

De Franse dirigente Nathalie Stutzmann heeft de Matthäus-Passion al vele malen uitgevoerd – als zangeres; de Nederlandse Marieke Blankestijn speelt Bachs meesterwerk pas sinds ze in 2012 concertmeester werd in Rotterdam. Hoe verschillend hun vlieguren, over de schoonheid van de altaria ‘Erbarme dich’ zijn ze het roerend eens.

 

Nathalie Stutzmann:

‘Ik heb de halve wereld verteld over jullie Matthäus-traditie. Waarom doen jullie het niet zoals in Nederland? heb ik gevraagd. Ikzelf kan voor Pasen niet zonder - zingend of dirigerend, desnoods thuis luisterend. Ik heb het nodig, net als brood. Ergens moet ik Nederlands bloed hebben.

Nee, ik vind het niet beangstigend om de Matthäus hier te dirigeren. Natuurlijk is het een monument – voor iedere dirigent een uitdaging. De architectuur is een klus. Je moet vanaf de eerste noot weten waar je naartoe wilt. Ik ken het stuk al veertig jaar, ik heb de altpartij zo vaak gezongen en de verschillende benaderingen van alle dirigenten hebben mij enorm gevoed.