'Alles even lucide'

13 december 2016 | 14:15

‘Subliem … lucide … geniaal’: NRC en Trouw waren vol lof over onze uitvoering van Sjostakovitsj' Vierde symfonie onder leiding van Yannick Nézet-Séguin. Hun enthousiasme voor Left, Alone, het nieuwe linkerhandconcert van Hans Abrahamsen, werd niet volledig gedeeld door de Volkskrant, die Sjostakovitsj buiten beschouwing liet.
 

Een greep uit de persreacties

‘Abrahamsen bezit het vermogen de tijd stil te zetten, en dat doet hij na de gejaagde, kartelige opening in extremis. Dat is het tegendeel van saai, want in die temporele stasis wemelt het van de fluorescerende details en fluisterpianotonen […] Aan Sjostakovitsj’ woeste, modernistische, paranoïde en anti-totalitaire Vierde symfonie is niets afstandelijks. Yannick koos voor een compromisloze en spijkerharde benadering. De Rotterdammers excelleerden in alle uitersten: wat een sublieme nachtmerrie van een uitvoering.’ ***** NRC Handelsblad

Volledige recensie

 

‘Al snel werd duidelijk dat Left, alone geen traditioneel concerto zou worden waarin de solist het tegen een orkest opneemt, maar de partij die solist Alexandre Tharaud voorgeschoteld kreeg, was zo bescheiden dat het woord concerto eigenlijk misleidend was. Left, alone is een onderhoudend stuk, maar voor een pianist die het moet hebben van zijn frisse lyriek hebben deze noten te weinig te bieden.’ *** de Volkskrant

Volledige recensie

 

‘Abrahamsen componeerde zes miniatuurtjes voor piano, en en passant zorgt het orkest voor extra sfeer en verdieping van het timbre. Weer eens wat anders, een rijk stuk […] Als tegenhangers waren daar het waardig gespeelde ‘Komm, süßer Tod’ van Bach […] en een daverende uitvoering van Sjostakovitsj’ Vierde symfonie. Geniaal van Yannick, om de neuzen zo dezelfde kant op te krijgen dat zo’n symfonie over de volle lengte betekenis krijgt. Het groteske uitvergroot, het speelse als motortje, niets in een clichémodus, alles even lucide. Zo doe je dat.’ **** Trouw

Volledige recensie