Sterrenregen voor Gergiev Festival

12 september 2016 | 11:00
Recensies

Donderdag 8 september jl. ging de 21ste editie van het indrukwekkende Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival van start in De Doelen. Vier dagen lang kon u genieten van een veelzijdig muzikaal programma. Met namen als Valery Gergiev, Alexander Gavrylyuk, Alexander Toradze, Yulia Matochkina en Daniil Trifonov kwam de absolute wereldtop tijdens het festival naar Rotterdam. Het Groot Omroepkoor vervulde op de openingsavond een heldenrol in de filmmuziek van Alexander Nevsky én Ivan de Verschrikkelijke. Een sensationele samenwerking tussen koor, orkest en dirigent dat menig hart sneller deed kloppen. Het festival oogstte de afgelopen dagen de ene viersterren-recensie na de andere.

 

Een greep uit de persreacties

NRC Handelsblad, vr 9 september: ‘Het interessante is dat Gergiev acht jaar na zijn chefschap meteen een eigen geluid uit het op zijn best spelende orkest toverde. […] Het alchemistische schuilt hem in de trefzekerheid waarmee hij ad hoc bijstuurt. Eist hij met wapperpink meer diepte in de bassen? Dan zwelt die lijn terstond aan, en blijkt juist dát een disproportionele meerwaarde.’

Volledige recensie


De Volkskrant, ma 12 september: ‘De voormalige chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest toverde ook zonder filmbeelden gevechtsscènes op je netvlies. […] Geweldig hoe Gergiev met een minieme fladderbeweging van zijn rechterhand de contrabassen, tuba en bastrombone liet beven en de zangers van het Groot Omroepkoor veranderde in een horde kozakken.’

Volledige recensie


Trouw, ma 12 september: ‘een knallend slot … kleurrijk … aanstekelijk … overrompelend … Een mooier verjaardagscadeau kon Prokofjev zich niet wensen!’

Volledige recensie


NRC Handelsblad, vr 9 september: ‘Toradzes uitvoering was sensationeel: buitenaardse schoonheid in de bezonken opening, halsbrekende sprongen en stemmingswisselingen […] Maar het was toch Daniil Trifonov die uiteindelijk de show stal […] Vanaf maat 1 klopte alles aan Trifonovs spel: gloed en gamma van zijn klank, interactie met het orkest, retorisch vernuft. Een pluim bovendien voor het Rotterdams Philharmonisch.’

Volledige recensie