Recensies 2018 - 2019

Schuberts Grote Symfonie

Do 22 november 2018 (Concertgebouw, Brugge), vr 23 en zo 25 november 2018 (de Doelen, Rotterdam), za 24 november 2018 (Concertgebouw, Amsterdam)

'Het Rotterdams Philharmonisch Orkest wekte de indruk één enkel instrument te zijn met chef-dirigent Lahav Shani. Hij zocht de grenzen van uitdrukkingskracht op en zette galopperende strijkers tegenover de zachte, verre echo's van de hoorns. [...] De Amerikaanse Alisa Weilerstein toverde een warmbloedig verhaal uit haar instrument, met de zacht plukkende strijkers als hartslag in de achtergrond. Wanneer de cello zweeg zocht Shani het contrast met felle orkestrale uithalen, waarmee hij, evenals bij Schubert, de ziel van de Romantiek benadrukte.' ●●●●​ - NRC
Volledige recensie

Beethoven 5

Vr 16 en zo 18 november 2018, de Doelen, Rotterdam

'Geen geleuter, maar hup, door is best aantrekkelijk en levert een stevig stukje muziek maken op. Totdat je dat randje raffinement gaat missen, een paar maten mysterie, een overwachte adempauze. Het kloeke karakter van Stutzmanns aanpak bracht slordigheden met zich mee in de orkestklank, een euvel dat ook een andere Beethoven kenmerkte, diens Vijfde pianoconcert. [...] Het krachtige tussendoortje, 'Flammenschrift' uit 2012 van Guillaume Connesson werkte optimaal. Orkest plus dirigent bereikten volledige synergie.' ★★★ - Trouw
Volledige recensie

Najaarstournee 2018

Vr 26 oktober 2018, Victoria Hall, Genève, Zwitserland
'Het Rotterdams Philharmonisch Orkest is een mooi ensemble. De strijkers zijn beurtelings zijdezacht en witheet verhit, het koper is sterk bezet, de houtblazers karakteristiek: de klank heeft iets Midden-Europees dat goed aansluit bij de geest van Brahms. De afsluitende chaconne – zo lastig vanwege al die stemmingswisselingen – wordt magnifiek uitgevoerd. Heel misschien lijkt de klank af en toe aan de luide kant, maar die vurigheid wint het geestdriftige publiek voor zich. Het is te hopen dat dit veelbelovende vuur verder kan oplaaien zonder al te veel bemoeienis van commercie en succesbejag.'
Volledige recensie

Do 25 oktober 2018, Tonhalle Maag, Zürich, Zwitserland
'Pinchas Zukerman was de sterviolist die ongetwijfeld door de eveneens Israëlische Shani was meegebracht. Ik had Zukerman al geruime tijd niet meer gehoord. Hij is misschien niet de snelste en wildste speler (voor zover hij dat ooit was) maar de toon die hij uit zijn instrument haalt is magisch en zacht, en de muziek zit hem zowel in zijn bloed als in zijn ziel. Hij leek ontspannen; en het leek allemaal moeiteloos met zijn jarenlange ervaring.
Volledige recensie

Ma 22 oktober 2018, Elbphilharmonie, Hamburg, Duitsland
'Violist Pinchas Zukerman en het Rotterdams Philharmonisch Orkest brengen totale verrukking met hun concert in de Elbphilharmonie met werk van Brahms en Bruch. [...] Lahav Shani geeft met mijn voortreffelijke musici – vooral de houtblazersgroep schittert met klinkende bijdragen om je vingers bij af te likken – een fantastisch staaltje van vertellend en beeldend musiceren.​'
Volledige recensie

Lahav Shani dirigeert Bruckner 7

Vr 19 oktober 2018, de Doelen, Rotterdam
'Shani heeft nog maar weinig Bruckner gedirigeerd en leidde diens Zevende symfonie voor het eerst, maar hij betoonde zich een volbloed bruckneriaan. [...] Van onwennigheid was geen sprake. Dirigerend uit een minuscuul studiepartituurtje etaleerde Shani een geweldige greep op de spanningsboog, vooral in de monumentale eerste twee delen. Door na ieder crescendo significant gas terug te nemen voorkwam Shani verzadiging en bleef er steeds ruimte voor meer – met gretige oren tot gevolg. De laatste zinderende climax werd onthaald met eerbiedige stilte en een langdurige ovatie.' ●●●●●​ - NRC
Volledige recensie

'Lahav Shani ist seit Beginn dieser Konzertsaison neuer Chefdirigent des Philharmonischen Orchesters Rotterdam und so durfte man auf seine Brucknerinterpretation gespannt sein. [...] In der Interpretation von Shani und seinem RPO überzeugten vor allem die letzten beiden Sätze. Hier passten Shanis schnelle Tempi und sein Orchester reagierte spritzig auf jeden Impuls ihres äußerst beweglichen Chefs.' ★★★★ - Bachtrack

Volledige recensie

Lahav Shani: inauguratieconcert

Za 29 en zo 30 september 2018, de Doelen, Rotterdam

'Dat het voor een orkest onder Shani heerlijk spelen is (wat oppervlakkig klinkt, maar van wezensbelang is) bleek ook in Sjostakovitsj' Vijfde symfonie. Shani dirigeerde uit het hoofd, met compromisloze, jeugdige vitaliteit en kracht. De martiale passages pookte hij op met samengebalde gebaren, door het orkest beantwoord met een evenzeer lekker hoekige, energieke klank. Momenten van ontspanning (prachtige fluitsolo Juliette Hurel) klonken in die nagloed des te fraaier.' ●●●●​ - NRC
Volledige recensie

'Wat opviel, is de degelijke en afgeronde klank waar Shani op aanstuurde, ook in Orthels Tweede scherzo en Sjostakovitsj' Vijfde symfonie. Zijn in toom gehouden Sjostakovitsj weerspiegelt zijn eigen houding: twee voeten stevig op de bok, een heldere, uitnodigende slag. Bij hem geen dramatische explosies, maar intelligente en weloverwogen wendingen. Shani herkent en omarmt de energie van het orkest. Dat belooft wat.' ★★★★ - Trouw
Volledige recensie

'Met het eerste stuk oogst Shani meteen sympathie. In de uitverkochte zaal zal hooguit een handvol luisteraars ooit het magnifieke Scherzo nr. 2 hebben gehoord van de Nederlandse componist Léon Orthel (1905-1985). Er zit een spannende, Soldaat van Oranje-achtige marsritmiek in. En wat een fijn, impressionistisch waas legt Shani over de violen. ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Gergiev Festival

Orgelrecital: Bach, Escaich en Messiaen

Za 15 september 2018, Laurenskerk, Rotterdam
'Afsluiten doet Escaich dit concert met een improvisatie op twee thema’s. Verwijzend naar het openingsconcert van het festival, afgelopen donderdag, koos Escaich twee thema’s uit ‘Die Walküre’ van Richard Wagner. Het is een subliem moment waarop Escaich op prachtige wijze aansluiting vindt bij de majestueuze dramatiek van Wagner en er een geheel nieuwe dimensie aan toevoegt. Groots klinkt de onrust die Escaich gaandeweg naar binnenbrengt en die plots omslaat in een wolk van ijle, bijna liefelijke klanken – vreemd eigenlijk dat Wagner niets voor orgel heeft gecomponeerd denk je automatisch na deze exercitie.'
Volledige recensie

Gergiev en Goebaidoelina

Za 15 september 2018, De Doelen, Rotterdam
'Met een lengte van vijf kwartier is de nieuwe cantate zeker imposant. Vier solisten en het koor van het Mariinski Theater zingen, slingeren en fluisteren bijbelse teksten de zaal in. Goebaidoelina haalt geweldige klanken uit het orkest en weet hoe je spanning moet opbouwen. [...] De wel degelijk muzikaal interessante klankvisioenen die daartussen opduiken zijn nu eens angstwekkend, dan weer troostrijk, maar vaak te snel weer voorbij, met uitzondering van het slotdeel, 'O komm, Heiliger Geist', een overtuigende eindspurt, waarbij de componist ware orkestorkanen ontketent.' ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Gergiev en Mahler

Vr 14 september, De Doelen, Rotterdam
'Met zijn Orkest van het Mariinsky Theater uit Sint Petersburg speelde Gergiev de 'Zesde symfonie' van Mahler. De rauwe inzet van de openingsmars onderstreepte dat Gergiev geen mahleriaan van het cultiverende, gestileerde type is, maar een voorganger die zijn mouwen opstroopt en direct naar het hart van de manie graaft.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

Zomertournee

Di 28 augustus 2018, Kölner Philharmonie
'In symphonischer Verschmelzung von Individuum und Welt, Solo und Tutti, glänzte Pianist Yefim Bronfman bei Oktavgängen und wuchtigen Bassanschlägen mit überragender Geläufigkeit und Kraft. Und trotz allem dunklen Brüten der Musik fanden Solist und Orchester zu einer erfreulich unprätentiösen Klarheit von Klang und Struktur.' - Kolner Stadtanzeiger
Volledige recensie

© Pedro Puente Hoyos | Festival Internacional de Santander

Za 25 augustus, Festival Internacional de Santander
'Al socaire de lo escuchado, queda una sensación agridulce: el lamento por la terminación de semejante enormidad musical. Pero también la celebración de su apoteosis.' ★★★★ - Bachtrack

Volledige recensie

Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die op je computer, tablet of telefoon worden opgeslagen. Hiermee zorgen wij er onder andere voor dat onze website goed werkt en kunnen wij onze content afstemmen op de interesses van onze bezoekers.