‘Liever mengen en kleuren dan loopjes spelen’

Jong geleerd
‘Muziek is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader is fluitist en dirigent, mijn moeder, een tante en een oom zijn violist en een andere tante is zangeres. Allemaal beroepsmusici. Mijn moeder gaf thuis les, dus de viool zag ik het meest. Ik had dit instrument al in mijn armen toen ik net kon lopen. Geen speelgoedviool, maar een 32-ste, de kleinste kinderviool. Vanaf mijn vierde mocht ik op les. Die volgde ik buitenshuis; op je kop krijgen van de juf is toch iets anders dan van je moeder.’

Keuze voor de viool
‘Als ik nog een keer een keuze mag maken, kies ik misschien voor de cello. Een instrument dat je omhelst, dat dichtbij je lichaam zit. Een viool is wat dat betreft afstandelijk, want zit alleen onder je kin. Maar het is viool geworden en gebleven en daarna heb ik er niet meer over nagedacht. Ik ben niet de stereotiepe violist die houdt van virtuositeit. Liever mengen en kleuren in de klank dan heel snel en hoog allemaal loopjes spelen.’

RPhO
‘In 2003 was ik voor de eerste keer in de Doelen, bij een concert van Janine Jansen onder leiding van Gergiev. Ik kan me dat zo goed herinneren: wauw, zo groots, zo mooi! Overweldigd door de zaal, het orkest en de energie die overkwam, vroeg ik een handtekening aan Janine Jansen die zij op een heel grote poster zette. Die poster hing jaren op mijn kamermuur als een soort richtwijzer: daar studeer ik voor, daar wil ik heen.’

De auditie
‘Je kan wel iets graag willen, maar het moet ook lukken. Dat gebeurde bij mij na de zesde keer proefspelen. Auditeren is zoiets raars. Je komt het podium op, neemt plaats achter een lessenaar en kijkt uit over een lege zaal met een groot scherm waarachter mensen zitten die jou beoordelen. Er is geen enkel menselijk contact. Je bent een nummer en moet gewoon je ding in een paar minuten doen. Vergelijk het met Dafne Schippers die een sprint trekt terwijl de hele wereld toekijkt; een kwestie van heel kort pieken.’

Zenuwen de baas
‘Ik heb een coach ingeschakeld en wat opviel was dat ik altijd bezig was in te vullen wat de luisteraar wilde horen. Op die manier overtuig je niet. Tijdens de laatste auditie dacht ik: ik speel zoals ik ben en als ze het niet mooi vinden dan heb ik pech. Mijn kracht ligt in het detail. Bij een auditiefragment stond ‘pianissimo’. Als ik voor safe zou gaan, dan zou ik hem ietsje harder spelen zodat je weet dat alles er uitkomt. Door superzacht te spelen, nam ik een risico. Maar dat heb ik wel gedaan!’

Vrije tijd
‘Ik sport omdat ik dat fijn vind, niet per se omdat het goed is tegen blessures. Als je alleen maar op je kamertje zit te studeren, maak je niks mee. Je moet je ogen open houden en ook eens uit de culturele hoek komen door eens iets anders dan een dansvoorstelling of musical te bezoeken. Ik ging een keer naar een ijshockeywedstrijd, waarvan ik later dacht: dit is ook supervet. Alles om je heen kun je gebruiken om iets uit te drukken in je muziek. Dat is niet alleen belangrijk, maar ook heel leuk.’

Leermeesters
‘Mijn docent in Rotterdam, Benzion Shamir, heeft mij geleerd wat muziek is. Ik durf echt wel te zeggen dat ik zonder hem niet op deze plek zou zijn geweest. Hij benadrukt je sterke kanten, breidt ze uit en trekt zo ook je zwakke kanten meteen mee. Daardoor groei je. Ik ben goed in warme klanken, verschillende kleuren, muzikale lijnen. Mijn zwakke punt: ik kan een beetje verdwijnen in het geheel. Hij leerde me hoe ik mezelf kan openstellen om anderen toe te laten, niet alleen in de muziek maar ook als mens.’

Ultieme droom
‘Als ik toch mag dromen: het lijkt me heel gaaf om met violisten van vroeger, zoals David Oistrach of Jascha Heifetz te spelen. Grote meesters zoals die klinken als je oude platen luistert. Ik zou best wel eens terug in de tijd willen, muziek was wat rauwer, menselijker denk ik. Ik zou ook heel graag met Wende Snijders willen spelen. Die vind ik echt fantastisch. Zij is met Amsterdam Sinfonietta op tournee geweest; dat waren nog eens geluksvogels!’

Even voorstellen
Naam: Melanie Broers
Instrument: viool
Geboren: 1988, Amsterdam
Opleiding: lessen bij Coosje Wijzenbeek, 2009 Codarts Conservatorium Rotterdam, 2016 master viool Conservatoire royal de Bruxelles, 2018 master viool Rotterdams Conservatorium
Loopbaan: Scottish Chamber Orchestra
Bij het Rotterdams Philharmonisch: sinds augustus 2018

Ditartikel verscheen eerder in Intrada, het kwartaalblad van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Tekst: Jolanda van der Ploeg
 

Cookies
Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die op je computer, tablet of telefoon worden opgeslagen. Hiermee zorgen wij er onder andere voor dat onze website goed werkt en kunnen wij onze content afstemmen op de interesses van onze bezoekers.
Meer informatie over cookies