‘ln één woord: avontuur’

22 februari 2016 | 18:00
Nieuws

Een nieuw logo, een nieuwe huisstijl: zoiets komt niet uit de lucht vallen. Marketingmanager Pim Halkes en ontwerpers Jan Bunk en Taco Sipma vertellen hoe de nieuwe visuele identiteit van het orkest tot stand kwam.

‘Het begon,’ vertelt Pim, ‘met de behoefte om nog eens een keer scherp te stellen: wat is nou de rode draad in alles wat wij als orkest doen?  We gaan steeds meer doen voor verschillende publieksgroepen, daarom is het belangrijk om te weten wie we zijn en wat bij ons past – vooral vanuit de ogen van de mensen die veel met ons te maken hebben. Dus we zijn gaan praten met onze bezoekers, onze sponsors, onze eigen orkestleden. We hebben goed naar ze geluisterd, en daar kwam een heel duidelijk beeld uit naar voren. Zo helder dat we dachten: we laten een enorme kans liggen als we dit niet visueel vertalen.’

Een helder beeld heeft niet veel woorden nodig. ‘Als je het in één woord zou moeten samenvatten,’ zegt Pim, ‘dan is het avontuur. Dat hoorden we steeds opnieuw terug: de mensen die ons kennen, vinden ons een avontuurlijk orkest. We spelen niet op zeker. We durven risico’s te nemen, op het podium en in de buitenwereld. En dat wordt gewaardeerd. Want waarom zou je naar een concert gaan als je ook thuis een cd kunt beluisteren? Dat is omdat je in de concertzaal van tevoren nog niet weet wat er gaat gebeuren. En dat avontuur is bij ons maximaal, dat zeggen mensen die ook naar andere orkesten gaan. Dus we hebben een aantal bureaus gevraagd: hoe zien jullie dat voor je?

Bureau Bunk was één van de bureaus die gevraagd werden om een voorstel te maken voor een nieuwe huisstijl. ‘Bureau Bunk is niet zo omvangrijk’, legt Jan uit, ‘dus het eerste wat bij me opkwam was: ik moet Taco erbij halen, dan komt het goed.’ Jan en Taco kenden elkaar al langer van een grote klus die ze ooit samen deden – en ze vonden elkaar weer blindelings.

‘Het eerste wat je gaat doen,’ vertelt Taco over hun aanpak, ‘is deskresearch: hoe doen andere orkesten het? Daar maak je een soort moodboard van. En dan zie je een bonte verzameling aan notenbalken, G-sleutels, harpjes. Maar je moet heel erg oppassen dat je niet aan je doelgroep gaat uitleggen wat een symfonieorkest is, want dat is branche-generiek. We moeten duidelijk maken wat het Rotterdams Philharmonisch Orkest uniek maakt. En dat is avontuur. Dus we hebben een heel avontuurlijk voorstel gedaan – met als groot risico dat je bij de presentatie de laptop openklapt en iedereen gelijk al nee begint te schudden.’

‘We besloten all the way te gaan’, zegt Jan. Taco en hij beperkten zich niet tot een nieuwe vormentaal, ze ontwierpen ook een nieuw lettertype voor het orkest – een verrassende mix van kleine en hoofdletters. ‘Het uitgangspunt,’ vertelt Taco, ’was het avontuurlijke van het orkest en de behoefte om met nieuwe mensen in contact te komen. Het orkest zou zichzelf te kort doen door zichzelf constant aan te passen: ook al doen ze heel veel verschillende dingen, ze blijven wie ze zijn. Net als een caleidoscoop: je hebt een vizier waar je doorheen kijkt, daarbinnen kan alles veranderen, maar het kader blijft hetzelfde. De caleidoscoop werd een van de belangrijkste bouwstenen voor de visuele identiteit. In het logo zie je die als beeldmerk, met in het hart de explosieve kracht van het orkest.’

Verrassing in het lettertype, dynamiek in het beeldmerk, kleur in alle uitingen: het ontwerp van Bunk en Enchilada werd door het orkest met enthousiasme ontvangen – en meteen vertaald in een abonnementenbrochure en een nieuwe website. ‘En nu is het aan ons publiek,’ besluit Pim. ‘Dat is het belangrijkste moment, want we doen het niet voor onszelf. Het zal best een verrassing zijn, misschien is het even wennen. Maar als we het goed hebben gedaan, dan zullen onze bezoekers het orkest erin herkennen, en dan kan de huisstijl bij ze gaan groeien.’

Foto: Jan, Pim en Taco bekijken de nieuwe brochure

Bekijk de brochure online