Geschiedenis

Bij zijn aantreden als chef-dirigent in 1995 nemen Valery Gergiev en het Rotterdams Philharmonisch Orkest het initiatief voor een meerdaags muzikaal evenement met grote ambities. Een jaar later presenteren zij het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival.

De eerste jaren
Wat in 1996 begint als een concertreeks-met-rode-draad groeit uit tot een grootschalig muziekfestival. Een grote mijlpaal is de editie van 2001, die in een multidisciplinaire opzet de schijnwerpers op Sjostakovitsj en zijn War Symphonies richt. Met Prokofjev kiest het festival in 2003 voor een ‘moeilijke componist’, maar door de brede programmering weet het toch een recordaantal bezoekers te trekken. Een groot succes is ook het festival rondom Tsjaikovski (2004), en de editie Iconen van het fin de siècle (2005) met muziek van Wagner tot Strauss.

 

 

Het tweede decennium
Met Vrijheid als motto begint het festival in 2006 aan zijn tweede decennium. Geen componist of stijlperiode als middelpunt, maar een thema dat alle ruimte biedt om de muziek in een bredere context te plaatsen. Die koers wordt vervolgd met Liebesnacht, Hemel en Aarde, Eeuwige Jeugd en een festivaldrieluik over Rotterdam: Resurrection (2010), Sea & the City (2011) en Sea & You (2012). In 2013 markeerde het festival Valery Gergievs zilveren band met de stad en in 2014 stond de Eerste Wereldoorlog centraal.

 

 

Gergiev Festival nieuwe stijl

In 2014 koos het festival voor een nieuwe, in een lang weekend geconcentreerde opzet. Opnieuw staan de hoofdrolspelers (Valery Gergiev en het Rotterdams Philharmonisch Orkest) en hun unieke chemie centraal. Deze nieuwe opzet kreeg grote publieksbijval. De festivals 2015 (Rachmaninov), 2016 (Prokofjev) en 2017 (De Russische Avant-garde) werden zeer goed bezocht en kenden vele hoogtepunten zoals de pianomarathons, kinderconcerten en de samenwerking met het symfonieorkest van Codarts&Koninklijk Conservatorium. Festival 2018, waarin de 30-jarige band tussen Valery Gergiev en het orkest centraal stond, kende een recordaantal bezoekers in deze nieuwe stijl, met als uniek slot de wereldpremière van het Oratorium ‘Über Liebe und Hass’ van Sofia Goebaidoelina.

 

 

Editie 2019: Paris, mon amour

Deze festivaleditie is er volop aandacht voor de rijke Franse muziekgeschiedenis. Franse meesterwerken worden gecombineerd met minder bekend werk en een opdrachtcompositie van Thierry Escaich. Ook zeer succesvolle artiesten van eerdere edities als Yulia Matochkina en Thierry Escaich maken weer hun opwachting. Samen met gastheer Valery Gergiev toveren zij het centrum van Rotterdam vier dagen lang om in het Montparnasse aan de Maas. Het festival sluit af met het zinderende muziekdrama La damnation de Faust. Met behulp van een topcast laat Gergiev zien hoe revolutionair Berlioz componeerde, en hoezeer zijn kleurrijke instrumentatie van grote invloed was op latere Franse componisten.  

Cookies
Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die op je computer, tablet of telefoon worden opgeslagen. Hiermee zorgen wij er onder andere voor dat onze website goed werkt en kunnen wij onze content afstemmen op de interesses van onze bezoekers.
Meer informatie over cookies