Coronamaatregelen: Een veilig concertbezoek

Na ruim 5 maanden geeft het Rotterdams Philharmonisch Orkest vanaf 4 september weer concerten in de Doelen in Rotterdam. Hieronder vindt u de maatregelen die van kracht zijn rondom onze concerten die plaatsvinden tot en met december 2020. Voor de concerten vanaf januari 2021 zijn (vooralsnog) geen maatregelen van kracht. De huidige regelgeving kan regelmatig veranderen, raadpleeg deze pagina daarom altijd voorafgaand aan uw concertbezoek.

Heeft u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Maatregelen: voorkom verspreiding

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand
  • Volg de looproutes en aanwijzingen van onze medewerkers
  • Neem alleen plaats op de stoelen zonder markering
  • Beperk hoesten / hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Beperkte capaciteit: wij laten slechts 400 bezoekers toe om voldoende afstand te garanderen 

Programmering en kaartverkoop

De onzekerheden van deze tijd dagen ons uit maximale flexibiliteit te zoeken. De nieuwe programmering maken wij per maand bekend. Ook de kaartverkoop start per maand. In onze concertagenda vindt u altijd de actuele programmering. 

Checklist veilig bezoek

Vanwege het coronavirus zijn wij vanuit de Rijksoverheid verplicht u een aantal vragen te stellen. Wij vragen u kritisch naar de volgende vragen te kijken:

- Had u één of meerdere van deze klachten in de afgelopen 24 uur?

  • Verhoging of koorts (38 graden of hoger)
  • Benauwdheid
  • Regelmatig hoesten
  • (Neus)verkoudheid en/of regelmatig niezen
  • Keelpijn

OF

- Heeft u op dit moment een huisgenoot met koorts en/of benauwdheidsklachten?
- Heeft u het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld (in een lab)?
- Bent u in quarantaine omdat u direct contact heeft gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?
- Heeft u een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus en hebt u in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?

Indien u één van de vragen met 'ja' moet beantwoorden, vragen wij u om thuis te blijven. Mocht u al in het bezit zijn van kaarten, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice om uw kaarten te ruilen.

Veel gestelde vragen

Bestellen van kaarten

Welke concerten heeft het Rotterdams Philharmonisch Orkest gepland?
De concerten tot en met december 2020 kunnen niet plaatsvinden zoals oorspronkelijk gepland. Per programma zoeken we een passend alternatief. Door alle onzekerheden die de komende periode blijven bestaan, zijn wij genoodzaakt om flexibel te zijn. Wij hebben daarom besloten om de programmering per maand bekend te maken. Het laatste nieuws over onze programmering vindt u in onze concertagenda of ontvangt u via onze nieuwsbrief.

Hoe kan ik kaarten kopen voor deze concerten?
Het moment waarop de kaartverkoop start, staat aangekondigd op de pagina’s van de betreffende concerten. Kaarten zijn verkrijgbaar via onze website en telefonisch via onze klantenservice

De concerten zijn ongeplaceerd. Dit betekent dat u niet zelf uw stoel kunt kiezen, uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door de medewerkers van de Doelen. Wel kunt u kiezen in welk zaaldeel u wilt zitten: parterre, frontring, tribune, ring rechts or ring links. Klik hier voor de zaalplattegrond.
We verzoeken u om te kiezen voor e-tickets (pdf) in plaats van tickets per post. E-tickets kunt u voorafgaand aan uw concertbezoek zelf printen of u toont het e-ticket op uw smartphone.

Ik had al kaarten gekocht voor concerten in het najaar van 2020, blijven deze tickets geldig?
Alle concerten die oorspronkelijk gepland stonden van 21 augustus tot en met 30 december 2020 komen te vervallen. Kaartkopers hebben op 5 augustus 2020 automatisch een tegoedbon ontvangen voor de waarde van hun tickets. Heeft u een tegoedbon ontvangen maar wilt u liever uw aankoopbedrag gerestitueerd of omzetten in een donatie? Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Zaalindeling en placering

Hoeveel mensen laten jullie toe in de zaal?
Wij volgen de richtlijn om 1,5 meter afstand te bewaren. Hierdoor is de capaciteit in de Grote Zaal beperkt. Wij verwelkomen maximaal 400 bezoekers. Dit aantal is exclusief medewerkers van de Doelen en musici.

Hoe ziet de stoelopstelling in de Grote Zaal eruit?
In de zaal staan nog steeds alle stoelen, maar rijen worden om-en-om gevuld. Op de rij voor en achter u zitten dus geen bezoekers. Tussen huishoudens worden steeds drie lege stoelen (minimaal 1,5 meter) vrijgehouden. Medewerkers van de Doelen wijzen u een zitplaats toe en houden rekening met de afstand.

Hoe vind ik mijn plaats in de zaal?
Concerten zijn ongeplaceerd. Bij het bestellen van tickets kiest u wel een deel van de zaal waar u wilt zitten: parterre, frontring, tribune, ring rechts en ring links. Bij het betreden van de zaal wijzen medewerkers van de Doelen u een stoel toe op volgorde van binnenkomst. Er zijn voldoende medewerkers aanwezig om alle bezoekers te begeleiden en te zorgen voor een goede doorstroom.

Kan ik in de zaal naast mijn familie/huisgenoot/partner zitten?
Bezoekers die met elkaar een huishouden vormen kunnen bij elkaar zitten. Dit gaat op basis van vertrouwen. Publieksmedewerkers van de Doelen kunnen niet controleren of bezoekers tot hetzelfde huishouden behoren. Jonge kinderen kunnen naast hun (groot)ouders zitten.

Speelt het orkest ook in een anderhalvemeteropstelling?
Onze musici bewaren ook anderhalve meter afstand op het podium. In overleg met de dirigent kan dit om akoestische redenen leiden tot een andere podiumopstelling dan gebruikelijk. De orkestleden kunnen bijvoorbeeld met hun gezicht naar het orgel zitten of rondom de dirigent. Bij alle concerten is het podium verlengd, waardoor er minder zitplaatsen in de parterre beschikbaar zijn.

Toegankelijkheid

Ik ben slecht ter been en kan geen trappen lopen. Kan ik toch een plaats reserveren?
Het is niet mogelijk om een zitplaats te reserveren. Wanneer u geen trappen kunt lopen, adviseren wij een plaats te reserveren op de ring. De ring biedt voldoende plaatsen die zonder trap bereikbaar zijn. Geeft u bij de medewerkers in de zaal aan dat u slecht ter been bent, dan kunnen zij hiermee rekening houden bij het toewijzen van plaatsen.

Blijven de concerten toegankelijk voor bezoekers met een beperking?
Concerten waarbij coronamaatregelen van toepassing zijn blijven toegankelijk voor bezoekers met een beperking. Vanwege de maatregelen zijn er wel minder rolstoelplaatsen beschikbaar. Rolstoelplaatsen zijn telefonisch te reserveren via onze klantenservice.

Is de lift in gebruik?
De lift is in gebruik. Om 1,5 meter afstand te bewaren, mag er slechts één bezoeker per keer van de lift gebruik maken.

Hygiëne

Is het dragen van een mondkapje verplicht?
Nee, het is niet verplicht om een mondkapje te dragen bij uw concertbezoek. Wij verstrekken geen mondkapjes. Mocht u gebruik willen maken van een mondkapje, dan kunt u dat zelf meenemen.

Hoe werkt het ventilatiesysteem van de Doelen?
Het ventilatiesysteem van de Doelen gebruikt lucht van buiten voor luchtverversing en geen recirculatiesysteem. 

Concertbezoek

Kan mij de toegang tot een concert geweigerd worden?
Bij het kopen van een concertkaart gaan bezoekers, in aanvulling op de algemene bezoekersvoorwaarden, akkoord met onze hygiënemaatregelen en de regels bij gezondheidsklachten. In geval van gezondheidsklachten kunnen wij u geen toegang tot het concert verlenen. In geval van klachten verzoeken wij u om op voorhand thuis te blijven en contact op te nemen met onze klantenservice. Zij zullen coulant omgaan met het ruilen van tickets.

Ik heb gezondheidsklachten op de dag van het concert, wat nu?
Als u gezondheidsklachten heeft op de dag van het concert, vragen wij u om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij zullen coulant omgaan met het ruilen van tickets voor een ander concert of tegoedbon, zodat u op een later moment alsnog kunt genieten van een concert.

Vanaf welk moment zijn de deuren geopend?
De deuren van de Doelen en de Grote Zaal gaan drie kwartier voordat het concert begint open.

Hoe beweegt het publiek zich door de Doelen?
Bezoekers komen binnen via de hoofdingang aan het Schouwburgplein. Vanaf de hoofdingang leiden eenrichtingsroutes bezoekers naar de zaal. Er zijn voldoende medewerkers aanwezig om alle bezoekers te begeleiden en te zorgen voor een goede doorstroom.

Is de garderobe geopend?
Nee, de garderobe is gesloten. U kunt u jas meenemen in de zaal. Grote tassen (groter dan A4-formaat) mogen niet mee het gebouw in.

Ik heb kaarten voor twee verschillende concerten op één avond/middag, kan ik in de zaal blijven?
Na afloop van het concert moeten alle bezoekers het gebouw verlaten. Als u kaarten heeft voor een ander concert, dan gaat u hiervoor opnieuw via de aangegeven ingang naar binnen.

Kan ik iets drinken in de foyers voorafgaand aan of na afloop van het concert?
De looproutes naar de zaal leiden u langs een van de buffetten in de foyer, waar u een drankje kunt pakken (inbegrepen in uw kaartje). De bar sluit 10 minuten voor aanvang van het concert. U mag het drankje niet mee naar de zaal nemen. Na afloop van een concert is de bar gesloten en kunt u dus geen drankje aanschaffen. 

Hebben de concerten een pauze?
Onze concerten duren een uur en hebben geen pauze. Na afloop vragen wij u om de aanwijzingen van onze medewerkers te volgen en de Doelen te verlaten.

Zijn de wc’s in het gebouw te gebruiken?
De wc’s zijn uitsluitend voorafgaand aan het concert te gebruiken. Uitsluitend de wc's op de begane grond zijn toegankelijk. Wij vragen u om voldoende afstand te bewaren tot andere bezoekers.

Kan ik tijdens het concert de zaal verlaten?
Het is niet mogelijk om tijdens het concert de zaal te verlaten. 

Mag ik opstaan tijdens het slotapplaus?
We vragen onze bezoekers om tijdens het slotapplaus niet op te staan. Wij verzoeken u te blijven zitten en na het applaus de zaal rustig te verlaten volgens de aangegeven looproutes.

Kan ik na het concert nog even napraten in de Doelen?
U verlaat de zaal en de Doelen via een duidelijk aangegeven eenrichtingsroute. U dient de Doelen direct te verlaten, helaas is het niet mogelijk om nog even in de Doelen na te praten.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals video’s, voor marketingdoeleinden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Klik hier voor ons volledige cookiebeleid.

Cookie instellingen