Recensies

2018 - 2019

Mahler 3 met Lahav Shani

Do 30 en vr 31 mei, de Doelen, Rotterdam
Za 1 juni, Konzerthaus, Dortmund
Zo 2 juni, Philharmonie, Köln

'Er is een frisheid en energie in Mahler die in de uitvoeringstraditie over de jaren heen verloren is gegaan,' schrijft dirigent Theodor Currentzis in zijn aantekeningen bij een andere opname. Ik moest denken aan die uitspraak bij het luisteren naar de uitvoering door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van chef-dirigent Lahav Shani van de derde symfonie van deze geliefde componist. Het is zijn langste symfonie, en de uitvoering met Shani duurt 104 minuten. Het tempo is gematigd, maar de beheerste strijkersklank, de hechte opbouw van de muzikale zinnen, de rijkgeschakeerde klank van het orkest, waarin de dissonante momenten en de intense kleuren worden uitgelicht, zorgen voor een fris, onconventioneel karakter. Door de hele uitvoering heen weten de solisten, de orkest musici en de dirigent de spanning vast te houden. Het is een fascinerend schouwspel en een genoegen om naar te luisteren. Er is een kleine investering voor nodig in een premium abonnement op medici.tv, maar dat is van harte aanbevolen, want de website staat vol met interessante registraties. En deze uitvoering voegt zich bij de beste opnames van Mahlers Derde.'
Bron: Haaretz, 5 juni 2019

'De uitvoering van Mahlers Derde onder leiding van Shani, die in 2013 het Gustav Mahler Dirigentenconcours won, schildert een koortsachtig en lichtend scheppingsverhaal. De spanningsboog begint in het gigantische eerste deel, zonder epische uitvergrotingen, maar met een persoonlijk mengsel van doorstroming en nauwgezette aandacht voor het detail, voortkomend uit heldere gebaren, onderbroken door rustpunten en tempoveranderingen, waarbij hij het risico van kleine oneffenheden in de klank niet uit de weg gaat.'
Bron: Il Manifesto

Sibelius Festival

Vr 17 mei, de Doelen, Rotterdam

'In het avondconcert zorgde Kuusisto ook voor een hoogtepunt met zijn interpretatie van de Zes humoresken, opus 87 & 89. Waar Sibelius’ Vioolconcert een bravoure-hit is, leidt deze suite van fijnzinnige kleinodiën een tamelijk anoniem bestaan. Rasverteller Kuusisto speelde losjes en licht, met een feilloos gevoel voor sfeer. Als toegift speelde hij een eeuwenoude Finse dans – opzwepende muziek die door Kuusisto’s fluisterbenadering nog spannender werd.'
Finse volksmuziek: ●●●● Symfonieën: ●●● - NRC
Volledige recensie

Become Desert

Do 25 april, de Doelen, Rotterdam

'In Become Desert gebeurt hoegenaamd niets en toch schittert er van alles. Adams omhult je met klanken die je dwingen om je oren op standje buitenlucht te zetten, om te luisteren naar dichtbij en veraf, voor en achtergrond; als in een landschap.

Onder leiding van de Duitse dirigent Kevin John Edusei wisten een sterk Rotterdams Philharmonisch en Nederlands Kamerkoor die ruimtelijke werking maximaal uit te lichten met fraai uitgebalanceerde kleurschakeringen en texturen.'
●●●● - NRC
Volledige recensie

'De woestijn had de muziek van Wagemans en Britten uitgeveegd. En dat terwijl er van de Nederlandse componist een werk in première ging: ‘Love baby, love’. Het was in een vloek en een zucht voorbij. Dat deed niets af aan de zorgvuldig geschilderde, stijlvolle sfeer in dit ultrakorte stukje klankpoëzie.'
★★★ - Trouw
Volledige recensie

'Dirigent Kevin John Edusei gaf in zijn RPhO-debuut blijk van een goed contact met de musici en had een vaste greep op de muzikale materie. Daarvan getuigde ook zijn vertolking van Peter-Jan Wagemans’ korte ‘lied voor orkest’ Love, baby. Love, een nieuw werk, net als de stukken van Britten afkomstig uit een eerdere opera. De orkestbehandeling van Wagemans is als altijd bewonderenswaardig, en de geleidelijke expansie smaakt naar meer. Maar dat meer is er jammer genoeg niet.'
★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Mozart Forever

Do 4, vr 5 en zo 7 april, de Doelen, Rotterdam

'In een mooi Mozart-programma met dirigent Jan Willem de Vriend vormde het Tripleconcertino de weerbarstig knorrende outsider. Verstokt Mozart-publiek reageerde in de wandelgangen ook wat knorrig, maar in feite was Paddings palet van heldere motoriek, verrassende mood swings en virtuoze knipogen tamelijk mozartiaans.'
●●●● - NRC
Volledige recensie

'In de hoekdelen mochten Ron Tijhuis, Romke-Jan Wijmenga en Hans Wisse blazen wat ze wilden, maar ze raakten op de achter-, of beter ondergrond als het orkest wat meer duiten in het zakje deed, die overigens stravinskiaanser zijn dan gewoonlijk bij Padding. Hikkende ritmes en hortende harmonieën staan een heldere vorm niet in de weg.'
★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Yannick dirigeert Sjostakovitsj

Do 21 en vr 22 maart, de Doelen, Rotterdam
Za 23 maart, Théâtre des Champs-Elysées, Parijs
Zo 24 maart, Konzerthaus, Dortmund

'Yannick ging voor in een gedoseerde afwisseling tussen geweld, humor en lieflijkheid (slotdeel 'Carrière'). Naast het scherp spelende orkest had Nézet-Séguin daarbij de beschikking over twee extra troeven; de 38 Beierse bassen van het omroepkoor uit München en de in dit werk zeer ervaren bas Mikhail Petrenko, die met zijn energieke en heldere krachtstem zowel de virulente als de schrijnende passages deed gloeien.'
Mahler: ●●● Sjostakovitsj: ●●●● - NRC
Volledige recensie

Rachmaninov en Tsjaikovski

Do 7, vr 8 en zo 10 februari, de Doelen, Rotterdam

'Giltburg revealed himself as a master storyteller full of imagination and character, playing with a warm sonority and crisp articulation, and conjuring an impressive array of rubato and inflections to serve the musical purpose. He was on the same wavelength with the young Russian maestro Stanislav Kochanovsky, the Rotterdam Philharmonic Orchestra on splendid form.'
●●●● - Bachtrack
Volledige recensie

'In het ‘Adagio’ joeg Giltburg een frisse bries door de noten dankzij een fraaie balans tussen hoog, midden en laag. De ‘Finale’ kende heerlijk snaaks gespeelde loopjes en repeterende nootjes. [...] Na de pauze gaf de Russische dirigent een geestdriftige lezing van Tsjaikovski’s Zesde symfonie (‘Pathétique’) met intens klagende fagotlijnen in de hoekdelen en een diepe, gloedvolle strijkersklank.'
Rachmaninov: ●●●● Tsjaikovski: ●●● - NRC
Volledige recensie

Lahav Shani en de Weense School

Vr 1 februari, de Doelen, Rotterdam

‘Prachtig was het, hoe Goernes vocale lijnen door Shani’s oplettendheid organisch met die van het orkest vervloeiden. De gedachte die daarbij steeds door het hoofd ging, was niet meer verrassend, maar wel waarachtig en spontaan: wat een geweldige zet is het toch dat het Rotterdams Philharmonisch de oermuzikale Shani als nieuwe chef heeft weten te strikken.’ ●●●● - NRC
Volledige recensie

'De wittebroodsweken met het orkest zijn over, orkest en dirigent weten wat ze aan elkaar hebben. Dat het wel goed zit met hun relatie blijkt uit de minieme, uiterst effectieve gebaren waarmee Shani de orkestleden stuurt. Zijn blik lijkt nors, maar na afloop zijn er, zeer terecht, gemimede complimenten.'
★★★★ - Volkskrant

Volledige recensie

Valery Gergiev en de Russen

Vr 25, za 26 (Théâtre des Champs-Elysées, Parijs) en zo 27 januari, de Doelen, Rotterdam

‘Meestal trekken in Sjostakovitsj’s vioolconcert het razende scherzo en de virtuoze burleska de aandacht, maar Khachatryan legde de nadruk op het trage notturno en de passacaglia, waarin hij zijn instrument liet zingen over het verdriet van de eenzaamheid en de eenzaamheid van het verdriet. De cadens in het derde deel klonk wonderlijk betoverend, een stem van liefde en hoop tegen beter weten in. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dirigent Gergiev schiepen een volmaakt raamwerk voor Khachatryans vertelling.’ ●●●● - NRC
Volledige recensie

Tsjaikovski’s Rococo-variaties en Rimski-Korsakovs Sheherazade

Zo 20 januari, Concertgebouw, Amsterdam
‘Nog afgezien van fenomenale soli van concertmeester Igor Gruppman (bezield en vrij) en fagottist Pieter Nuytten (bezwerend) ontlokte Chan het Rotterdams Philharmonisch Orkest een fijnproeverspalet aan smaken, kleuren en stemmingen -van verfijnd en delicaat tot pompend en opzwepend. Zo gespeeld is zelfs een overbekend stuk als Sheherazade een verrassingsrit.’ ●●●● - NRC

Volledige recensie

Kerst met Bach & Argerich speelt Prokofjev

Vr 21 en zo 23 december, de Doelen, Rotterdam
‘Argerich heeft de stevig stampende ritmiek van Prokofjev magistraal in de vingers maar het blijft bij haar muzikaal tot op het bot. De rechterhand beweegt zo vrij over de toetsen dat het lijkt alsof de pianiste de noten ter plekke verzint. Ze behoudt daarbij een soeverein overzicht over het geheel en straalt natuurlijke rust uit. Terecht dat het publiek niet kon ophouden met applaudisseren en juichen.’ ★★★★★ - Trouw

Volledige recensie

‘Ze fladdert over het klavier en wanneer de noten erom vragen, bonkt ze op de bastoetsen, maar ook dan is de balans in haar akkoorden nog voorbeeldig. Ze zet sterke ritmische accenten: haar articulatie heeft zeker in het tweede deel een jazzy grilligheid, maar haar klank behoudt finesse en haar spel een klassieke flonkering.’
Kerst met Bach: ★★★ | Argerich speelt Prokofjev: ★★★★ - Volkskrant

Volledige recensie

‘Shani en het energiek en opgetogen spelende orkest zetten de toon met een markante uitvoering van Prokofjevs Eerst symfonie. Het orkest rolde spelplezier en ritmische alertheid daarna door naar Prokofjevs Derde pianoconcert, waarbij Shani de balans met Argerich soepel in de hand hield.’

Kerst met Bach: ●●● | Argerich speelt Prokofjev: ●●●●● - NRC

Volledige recensie

Sjostakovitsj 11

Vr 14 en zo 16 december 2018, de Doelen, Rotterdam

'Immer wieder überraschten die neuen Klangfarben, in der die Themenmelodien zurückkamen und jedes Mal aufs Neue das Publikum mitzureißen verstanden. Fagott und Horn, aber auch das Englischhorn, Pauken und Schlagzeuger glänzten mit ihren Soli.' ★★★★ - Bachtrack

Volledige recensie

Schuberts Grote Symfonie

Do 22 november 2018 (Concertgebouw, Brugge), vr 23 en zo 25 november 2018 (de Doelen, Rotterdam), za 24 november 2018 (Concertgebouw, Amsterdam)

'Het Rotterdams Philharmonisch Orkest wekte de indruk één enkel instrument te zijn met chef-dirigent Lahav Shani. Hij zocht de grenzen van uitdrukkingskracht op en zette galopperende strijkers tegenover de zachte, verre echo's van de hoorns. [...] De Amerikaanse Alisa Weilerstein toverde een warmbloedig verhaal uit haar instrument, met de zacht plukkende strijkers als hartslag in de achtergrond. Wanneer de cello zweeg zocht Shani het contrast met felle orkestrale uithalen, waarmee hij, evenals bij Schubert, de ziel van de Romantiek benadrukte.' ●●●●​ - NRC
Volledige recensie

Beethoven 5

Vr 16 en zo 18 november 2018, de Doelen, Rotterdam

'Geen geleuter, maar hup, door is best aantrekkelijk en levert een stevig stukje muziek maken op. Totdat je dat randje raffinement gaat missen, een paar maten mysterie, een overwachte adempauze. Het kloeke karakter van Stutzmanns aanpak bracht slordigheden met zich mee in de orkestklank, een euvel dat ook een andere Beethoven kenmerkte, diens Vijfde pianoconcert. [...] Het krachtige tussendoortje, 'Flammenschrift' uit 2012 van Guillaume Connesson werkte optimaal. Orkest plus dirigent bereikten volledige synergie.' ★★★ - Trouw
Volledige recensie

Najaarstournee 2018

Vr 26 oktober 2018, Victoria Hall, Genève, Zwitserland
'Het Rotterdams Philharmonisch Orkest is een mooi ensemble. De strijkers zijn beurtelings zijdezacht en witheet verhit, het koper is sterk bezet, de houtblazers karakteristiek: de klank heeft iets Midden-Europees dat goed aansluit bij de geest van Brahms. De afsluitende chaconne – zo lastig vanwege al die stemmingswisselingen – wordt magnifiek uitgevoerd. Heel misschien lijkt de klank af en toe aan de luide kant, maar die vurigheid wint het geestdriftige publiek voor zich. Het is te hopen dat dit veelbelovende vuur verder kan oplaaien zonder al te veel bemoeienis van commercie en succesbejag.'
Volledige recensie

Do 25 oktober 2018, Tonhalle Maag, Zürich, Zwitserland
'Pinchas Zukerman was de sterviolist die ongetwijfeld door de eveneens Israëlische Shani was meegebracht. Ik had Zukerman al geruime tijd niet meer gehoord. Hij is misschien niet de snelste en wildste speler (voor zover hij dat ooit was) maar de toon die hij uit zijn instrument haalt is magisch en zacht, en de muziek zit hem zowel in zijn bloed als in zijn ziel. Hij leek ontspannen; en het leek allemaal moeiteloos met zijn jarenlange ervaring.
Volledige recensie

Ma 22 oktober 2018, Elbphilharmonie, Hamburg, Duitsland
'Violist Pinchas Zukerman en het Rotterdams Philharmonisch Orkest brengen totale verrukking met hun concert in de Elbphilharmonie met werk van Brahms en Bruch. [...] Lahav Shani geeft met mijn voortreffelijke musici – vooral de houtblazersgroep schittert met klinkende bijdragen om je vingers bij af te likken – een fantastisch staaltje van vertellend en beeldend musiceren.​'
Volledige recensie

Lahav Shani dirigeert Bruckner 7

Vr 19 oktober 2018, de Doelen, Rotterdam
'Shani heeft nog maar weinig Bruckner gedirigeerd en leidde diens Zevende symfonie voor het eerst, maar hij betoonde zich een volbloed bruckneriaan. [...] Van onwennigheid was geen sprake. Dirigerend uit een minuscuul studiepartituurtje etaleerde Shani een geweldige greep op de spanningsboog, vooral in de monumentale eerste twee delen. Door na ieder crescendo significant gas terug te nemen voorkwam Shani verzadiging en bleef er steeds ruimte voor meer – met gretige oren tot gevolg. De laatste zinderende climax werd onthaald met eerbiedige stilte en een langdurige ovatie.' ●●●●●​ - NRC
Volledige recensie

'Lahav Shani ist seit Beginn dieser Konzertsaison neuer Chefdirigent des Philharmonischen Orchesters Rotterdam und so durfte man auf seine Brucknerinterpretation gespannt sein. [...] In der Interpretation von Shani und seinem RPO überzeugten vor allem die letzten beiden Sätze. Hier passten Shanis schnelle Tempi und sein Orchester reagierte spritzig auf jeden Impuls ihres äußerst beweglichen Chefs.' ★★★★ - Bachtrack

Volledige recensie

Lahav Shani: inauguratieconcert

Za 29 en zo 30 september 2018, de Doelen, Rotterdam

'Dat het voor een orkest onder Shani heerlijk spelen is (wat oppervlakkig klinkt, maar van wezensbelang is) bleek ook in Sjostakovitsj' Vijfde symfonie. Shani dirigeerde uit het hoofd, met compromisloze, jeugdige vitaliteit en kracht. De martiale passages pookte hij op met samengebalde gebaren, door het orkest beantwoord met een evenzeer lekker hoekige, energieke klank. Momenten van ontspanning (prachtige fluitsolo Juliette Hurel) klonken in die nagloed des te fraaier.' ●●●●​ - NRC
Volledige recensie

'Wat opviel, is de degelijke en afgeronde klank waar Shani op aanstuurde, ook in Orthels Tweede scherzo en Sjostakovitsj' Vijfde symfonie. Zijn in toom gehouden Sjostakovitsj weerspiegelt zijn eigen houding: twee voeten stevig op de bok, een heldere, uitnodigende slag. Bij hem geen dramatische explosies, maar intelligente en weloverwogen wendingen. Shani herkent en omarmt de energie van het orkest. Dat belooft wat.' ★★★★ - Trouw
Volledige recensie

'Met het eerste stuk oogst Shani meteen sympathie. In de uitverkochte zaal zal hooguit een handvol luisteraars ooit het magnifieke Scherzo nr. 2 hebben gehoord van de Nederlandse componist Léon Orthel (1905-1985). Er zit een spannende, Soldaat van Oranje-achtige marsritmiek in. En wat een fijn, impressionistisch waas legt Shani over de violen. ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Gergiev Festival

Orgelrecital: Bach, Escaich en Messiaen

Za 15 september 2018, Laurenskerk, Rotterdam
'Afsluiten doet Escaich dit concert met een improvisatie op twee thema’s. Verwijzend naar het openingsconcert van het festival, afgelopen donderdag, koos Escaich twee thema’s uit ‘Die Walküre’ van Richard Wagner. Het is een subliem moment waarop Escaich op prachtige wijze aansluiting vindt bij de majestueuze dramatiek van Wagner en er een geheel nieuwe dimensie aan toevoegt. Groots klinkt de onrust die Escaich gaandeweg naar binnenbrengt en die plots omslaat in een wolk van ijle, bijna liefelijke klanken – vreemd eigenlijk dat Wagner niets voor orgel heeft gecomponeerd denk je automatisch na deze exercitie.'
Volledige recensie

Gergiev en Goebaidoelina

Za 15 september 2018, De Doelen, Rotterdam
'Met een lengte van vijf kwartier is de nieuwe cantate zeker imposant. Vier solisten en het koor van het Mariinski Theater zingen, slingeren en fluisteren bijbelse teksten de zaal in. Goebaidoelina haalt geweldige klanken uit het orkest en weet hoe je spanning moet opbouwen. [...] De wel degelijk muzikaal interessante klankvisioenen die daartussen opduiken zijn nu eens angstwekkend, dan weer troostrijk, maar vaak te snel weer voorbij, met uitzondering van het slotdeel, 'O komm, Heiliger Geist', een overtuigende eindspurt, waarbij de componist ware orkestorkanen ontketent.' ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Gergiev en Mahler

Vr 14 september, De Doelen, Rotterdam
'Met zijn Orkest van het Mariinsky Theater uit Sint Petersburg speelde Gergiev de 'Zesde symfonie' van Mahler. De rauwe inzet van de openingsmars onderstreepte dat Gergiev geen mahleriaan van het cultiverende, gestileerde type is, maar een voorganger die zijn mouwen opstroopt en direct naar het hart van de manie graaft.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

Zomertournee

Di 28 augustus 2018, Kölner Philharmonie
'In symphonischer Verschmelzung von Individuum und Welt, Solo und Tutti, glänzte Pianist Yefim Bronfman bei Oktavgängen und wuchtigen Bassanschlägen mit überragender Geläufigkeit und Kraft. Und trotz allem dunklen Brüten der Musik fanden Solist und Orchester zu einer erfreulich unprätentiösen Klarheit von Klang und Struktur.' - Kolner Stadtanzeiger
Volledige recensie

© Pedro Puente Hoyos | Festival Internacional de Santander

Za 25 augustus, Festival Internacional de Santander
'Al socaire de lo escuchado, queda una sensación agridulce: el lamento por la terminación de semejante enormidad musical. Pero también la celebración de su apoteosis.' ★★★★ - Bachtrack

Volledige recensie

Klik hier voor een overzicht van de recensies uit seizoen 2017|2018

Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die op je computer, tablet of telefoon worden opgeslagen. Hiermee zorgen wij er onder andere voor dat onze website goed werkt en kunnen wij onze content afstemmen op de interesses van onze bezoekers.