Recensies

Valery Gergiev: Ouvertures en dansen | Schotse symfonie

Ma 14 september 2020, de Doelen, Rotterdam: Valery Gergiev: Ouvertures en dansen
Di 15 september 2020, de Doelen, Rotterdam: Valery Gergiev: Schotse symfonie

'Gergiev en het orkest realiseerden in Strauss' Donau verrukkelijke microfinesses in timing. En timing is alles: dat bewees ook een opruiende lezing van Strauss’ ouverture Die Fledermaus, waarbij de trilsnelheid van Gergievs toch al legendarische fladderhand nieuwe records brak.'

'Aan aandacht voor melodische schoonheid leed de uitvoering van de Schotse symfonie geen gebrek (het zangerige Adagio bloeide) maar een verkwikkende Mendelssohn wil meer: akkoorden die vonken als net afgestoken lucifers, sportieve scherpte, markante strakheid, grip. Hier deden de mooiste passages aan Berlioz denken. Wonderlijk.' ●●● - NRC
Volledige recensie

'Het plechtige thema van het begin klonk in warm hout en altviolen. Gergiev schilderde, met zijn bekende wapperende handbeweging, breedvoerig en met veel dynamiek.' ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Seizoensopening

Vr 4 en zo 6 september, de Doelen, Rotterdam

'Chef-dirigent Lahav Shani legde kort uit waarom het orkest het programma speelde in een curieuze, cirkelvormige opstelling, de houtblazers met de rug naar het publiek, Shani zelf in het centrum. Op strak orkestspel en Shani’s uitstekende leiding viel niets af te dingen, maar een zo prachtige fagotsolo als die van Pieter Nuytten van de rug af moeten beluisteren, dat voelde toch een beetje als coronaknuffelen door een plastic vel.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

Die Frau ohne Schatten

Ma 17 februari 2020, Théâtre des Champs-Elysées, Parijs
Do 20 februari 2020, Konzerthaus Dortmund, Dortmund
Zo 23 februari 2020, de Doelen, Rotterdam

'Onder Nézet-Séguin klonk alles boven alles organisch, soepel – als vanzelf. Kamermuzikale stiltes gingen naadloos over in overweldigende orkestrale stormen en weer terug. Niet met effect als doel, maar diepe ontroering.' ★★★★★ - Trouw
Volledige recensie

'Wat speelde het Rotterdams Philharmonisch goed, dat orkest dat maar blijft groeien. De Rotterdammers hadden Die Frau ohne Schatten (1917) van Richard Strauss al mogen oefenen in Parijs en Dortmund, gelukkig voor ons: werkelijk iedere sectie scoorde een 10. Wat een magistrale zang.' ★★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

'In een even tedere als stormachtige vertolking van Strauss’ opera ‘Die Frau ohne Schatten’ legt dirigent Nézet-Séguin vele kleurschakeringen bloot.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

Yannick dirigeert Mahler 5

Zo 16 februari 2020, de Doelen, Rotterdam
Di 18 februari 2020, Théâtre des Champs-Elysées, Parijs
Vr 21 februari 2020, Philharmonie, Essen
Za 22 februari 2020, Festspielhaus, Baden-Baden

'Nézet-Séguin nam de tijd voor zijn intense interpretatie, hij vulde iedere muzikale zin met leven en ontlokte aan de virtuoze Rotterdammers een warme, ronde klank waarin hij af en toe een indrukwekkende oerkracht ontketende, maar soms ook een pianissimo op de grens van het hoorbare afdwong. Wat een uitzonderlijk goede kopersectie heeft dit orkest, fluweelzacht in de koralen, puntgaaf in de trompetten! En dan die typisch mahleriaanse houtblazers, die het scherzo van een verfijnd toefje room voorzagen. […] Staande ovatie na de vreugde-uitbarsting van het slotdeel. Een voorbeeldige uitvoering!' - Westdeutsche Allgemeine Zeitung
Read full review

Gergiev dirigeert Sjostakovitsj

Vr 24 en zo 26 januari 2020, de Doelen, Rotterdam
Za 25 januari 2020, Concertgebouw, Amsterdam

'Gergiev heeft deze avond een grote prestatie geleverd. Met zijn fascinerende dirigeerstijl slaagde hij erin het Rotterdamse orkest tot een briljante uitvoering te brengen en met zijn interpretatie van deze symfonie wist hij de actualiteit van Sjostakovitsj' muziek opnieuw te onderstrepen.' ★★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie

'Gergiev en zijn musici legden prachtig de architectuur van de stukken bloot, je kon door de klankmuren heen naar het glimmend opgepoetste meubilair in de kamers kijken. Alleen de trombones in Rossini’s Ouverture Guillaume Tell en hoornist David Fernández Alonso in Sjostakovitsj’ Eerste Celloconcert verrieden soms dat de werken ook rauwe kanten kennen.' ●●● - NRC
Volledige recensie

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Klik hier voor ons volledige cookiebeleid.

Cookie instellingen

Weihnachtsoratorium

Do 19, vr 20 en zo 22 december 2019, de Doelen, Rotterdam

'De glansrol was weggelegd voor het koor, dat in de vele jubelmuzieken en koralen een machtig doch genuanceerd geluid ontplooide. [...] Onder de trefzekere en immer aandachtige leiding van Van Veldhoven glorieerde het orkest, zowel in de intiemere passages, waaronder heerlijke hobokwartetten, als in de robuustere delen met pauken en trompetgeschal.' ★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Brahms met Emanuel Ax

Vr 6 en zo 8 december 2019, de Doelen, Rotterdam

'Pianist Emanuel Ax en de Rotterdamse chef Lahav Shani deelden vrijdag voor het eerst het podium in Brahms Eerste pianoconcert. Het begon wat onwennig, maar gaandeweg raakten pianist en dirigent beter op elkaar ingespeeld. [...] Na de pauze gaf Shani blijk van een fijne Bartók-antenne in een spectaculaire uitvoering van diens Concerto voor orkest: spookachtige klankmengsels (deel één en drie), een puntig gedirigeerd slapstick feestje (deel vier), een soepel vanuit de heupen aangevuurde wervelwind op topsnelheid (deel vijf). Wat eveneens beklijfde: de solistische kwaliteiten van de Rotterdamse hout- en kopersectie.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

Sibelius Festival: de late symfonieën

Zo 1 december 2019, de Doelen, Rotterdam

'Saraste sloeg groot en breed, bootste vioolvibrato na met zijn linkerhand voor meer lyriek. Het koper klonk warmgoud in het zwanenthema met de klappende stokken van de contrabassen als het wieken van de vleugels, de violen waren helder maar scherp in de Zevende symfonie, met chromatische passages als een op afstand donderende onweersbui. Maar het RPhO en Saraste zetten de ruigheid nergens te dik aan, zodat Sibelius niet die koude sneeuw uitbeeldt, maar juist de gloedvolle warmte die je omarmt wanneer je weer binnen bent.' ★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

'In de Vijfde symfonie ontbrak balans, verhaal, richting: muziek. Sibelius hield van vlugge, repetitieve loopjes in de violen. Ze lijken eenvoudig, maar juist de eindeloze herhaling strak én gebalanceerd volhouden is een opgave. [...] Na de pauze, in de Zesde en met name de Zevende Symfonie, die van zichzelf meer lange lijnen bevatten, hervonden de spelers rust, balans en speelplezier.' ●● Vijfde symfonie ●●● Zesde en Zevende symfonie - NRC
Volledige recensie

Barok Vuurwerk

Do 14 en vr 15 november 2019, de Doelen, Rotterdam

'Jordi Savall kan een symfonieorkest kietelen met andere muziek en ideeën. Maar hoed je als hij klankmassa’s in goede banen moet leiden, zoals in Händels Music for the Royal Fireworks. Of het orkest slibt dicht, of de instrumentengroepen schieten als onbetrouwbaar vuurwerk alle kanten op.' ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Liszt en Bruch

Do 31 oktober en vr 1 november 2019, de Doelen, Rotterdam
Zo 3 november 2019, Concertgebouw, Amsterdam

'Onder leiding van Anthony Hermus speelt het Rotterdams Philharmonisch Orkest een soms onherfstig zwoel concert. [...] In de Schote fantasie van Max Bruch trad violist Niek Baar (28) aan, een ingetogen muzikant, wiens Bergonzi-viool niet uitgesproken krachtig klinkt, maar hij compenseert dat met een grote fijnzinnigheid. Een kostelijk moment was het duetje met fluitist Juliette Hurel in het tweede deel. In de finale, een reeks variaties over een krijgshaftig thema, mocht Baar zich uitleven in feilloos op- en neergefladder.' ★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Adams en Reich

Vr 11 oktober 2019, de Doelen, Rotterdam
Za 12 oktober 2019, TivoliVredenburg, Utrecht

'Het Rotterdams Philharmonisch speelde een avond met Amerikaanse muziek. Maar het boeiendste stuk was een nieuw orkestwerk van de jonge componist Mathilde Wantenaar. [...] Steve Reich componeerde voor het eerst in decennia een groot orkestwerk, dat zijn Nederlandse première beleefde. Music for ensemble and orchestra (2018) was een muzikale palindroom, die begon met een snelle pianopuls, trapsgewijs vertraagde tot een saai adagio en vervolgens dat parcours in omgekeerde richting aflegde. Het was vakkundig gedaan, maar op een enkel moment na ontbrak het aan begeestering. [...] Het orkest speelde uitstekend onder specialist André de Ridder.'
Adams en Wantenaar: ●●●● Reich ●● - NRC
Volledige recensie

'Violist Leila Josefowicz maakt grote indruk met haar soms dreigende, maar meestal lenteachtige toon. Josefowicz speelt naturel en met zichtbaar plezier, dirigent en nieuwemuziekspecialist André de Ridder leidt de troepen ondertussen bekwaam door haar lijfstuk [Adams, Eerste vioolconcert]. [...] Tot slot klinkt Steve Reichs Music for Ensemble and Orchestra (2018). Het is een nieuw werk, maar voelt al te vertrouwd; Reich oude-stijl, puls is het kernwoord. Het orkest speelt strak, zonder dat het ten koste gaat van de orkestrale glans.'
Adams: ★★★★★ Reich en Wantenaar ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Lahav Shani's Beethoven

Do 3 en vr 4 oktober 2019, de Doelen, Rotterdam
Zo 6 oktober 2019, Baden-Baden, Duitsland

'Uit het hoofd en met volledige fysieke inspanning leidde Shani zijn orkest met furieus temperament. Snelle dynamiek en markante inzetten markeerde het spel. Het subtiele werk in de repetities was duidelijk hoorbaar, het orkest miste geen enkel detail van nuance in zijn spel. ★★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie

Shani's Sacre

Vr 27 september 2019, de Doelen, Rotterdam
Za 28 september 2019, Théâtre des Champs-Élysées, Parijs
Zo 29 september 2019, Konzerthaus, Dortmund

'Haydns trompetconcert wekte indruk met een uitstekend solerende Giuliano Sommerhalder, eerste trompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De grote zaal van De Doelen laat zich niet eenvoudig vullen met de fijnzinnigheid van een orkest in kleine bezetting, maar dat pakte nu goed uit. Des te zalvender galmden Sommerhalders fijne, bescheiden trillers.' ●●●● - NRC
Volledige recensie

'De Sacre loopt tegenwoordig zelden nog op een mislukking uit, maar Shani stijgt ver uit boven het netjes spelen van de noten of een vertoon van virtuositeit. Hij interpreteert en neemt risico’s. Zijn musici leggen een individuele en collectieve overgave aan de dag en bereiken daarmee een niveau waar andere, prestigieuzere orkesten lang niet altijd weten te komen: ze volgen hun chef tot het uiterste in wat hij van hen vraagt.' ★★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie

Gergiev Festival

Do 12 t/m zo 15 september 2019, Rotterdam
'In een subliem gradueel gedoseerd opgebouwde Bolero toonden Gergiev en het orkest zich van hun allerbeste kant. Letterlijk elke solo klonk eigen en bezwerend, het orkest glansde en ronkte richting de extatische climax en op tientallen plaatsen in de zaal begonnen handen als vanzelf extatisch mee te dirigeren. Een belevenis' ●●●● - NRC
Volledige recensie

'Met het Rotterdams Philharmonisch en het uitstekende Rotterdam Symphony Chorus, aangevuld met zangers uit het koor van het Mariinski Theater en het Nieuw Amsterdams Kinder- en Jeugdkoor, bracht Gergiev een enerverende uitvoering van Berlioz' bewerking van Goethes Faust I. Gergiev hield een stevige greep op de vele schakelingen en schakeringen in Berlioz' kleurrijke, grillige muziek. Het orkest klonk over de hele linie goed, met een glansrol voor de kopersectie' ●●●● - NRC
Volledige recensie

'Sinds zijn aanstelling speelt dubbeltalent Shani geregeld zijn pianotroef uit. Deze keer had het extra cachet; voormalig en huidig chef, samen op het podium. Het was nu vooral de pianist die van Stravinsky's smeltkroes van barok en jazz een dansend en energiek geheel maakte.'
Openingsavond: ★★★★ La damnation de Faust: ★★★ - Volkskrant
Volledige recensie

Zomertournee

Za 7 september 2019, KKL-Konzertsaal, Luzern
'Verlangend, bijna gepijnigd laat [Lahav Shani] het Adagio stromen. Een bijna religieus moment. Ook in de andere delen is er veel om je in te laten onderdompelen of optillen. Weergaloos is bijvoorbeeld de oprijzende golf in de zwierige finale. Shani’s theatrale benadering werkt meeslepend en creëert een ongebruikelijke maar ook spannende symfonie.' - Luzerner Zeitung
Volledige recensie

Wo 4 september 2019, San Francesco-kerk, Locarno
‘[Lahav Shani’s] interpretatie was nergens oppervlakkig, maar wist door te dringen tot de diepste onderstromen van de partituur. Hij toonde zijn wendbaarheid en zijn vermogen om in de uiteenlopende muzikale episodes de juiste toon te treffen. […] Hij inspireerde het orkest tot een loepzuiver klankbeeld, het Rotterdams Philharmonisch Orkest volgde hem daarin op de voet.’ – Corriere del Ticino
Volledige recensie

Di 3 september 2019, Galli-theater, Rimini
De avond opende met een tamelijk moeilijk stuk, zowel om uit te voeren als om te beluisteren. Igor Stravinsky componeerde Petroesjka in 1911. [...]
Omstandigheden waarin het slagwerk en de blazers uitblonken – terecht liet Shani hen delen in het applaus.' - Luciano Murgia, pu24.it
Volledige recensie

Zo 25 augustus 2019, Festival-Zelt, Gstaad
Das Orchester wird mächtig in Aufruhr versetzt und haut auf den Putz. Die Holländer setzen in den Instrumentalfarben ihre Leuchtpunkte – durchaus auch in weniger lauten, ja feinen Abstufungen. – Berner Zeitung
Volledige recensie

Za 24 augustus 2019, Die Glocke, Bremen
´Lahav Shani überzeugte mit dem Rotterdam Philharmonic Orchestra in der Glocke. Das Rotterdam Philharmonic glänzte durch eine sensibel ausgearbeitete Dynamik sowie hohe Transparenz in allen Instrumentengruppen.´ - Weser Kurier
Volledige recensie

´Vor und mit den Rotterdamern leuchtete Violinistin Vilde Frang als Solistin im ersten Violinkonzert g-Moll von Max Bruch. Einfühlsam lieferte das Orchester unter Shani den Rahmen und führte in den schönsten Momenten eskalierende Gespräche mit der allerersten Geige.´ - Die Welt
Volledige recensie

Warum das vom 30-jährigen Shootingstar Lahav Shani dirigierte Orchester längst als internationales Spitzenorchester gilt, beweisen sie mit einer fulminanten Fassung von Ravels „La Valse“. – NordWest Zeitung
Volledige recensie

Das Orchester […] hat seinen Höhepunkt in der Wiedergabe von Maurice Ravels „La Valse“. […] Die Schatten und das unterschwellige Chaos, aus denen sich der gigantische Zusammenbruch des Wiener Walzers vollzieht, gestalten Shani und das Orchester überragend und ernten im ausverkauften Saal Ovationen. – Kreiszeitung
Volledige recensie

Zomeravond met Lahav Shani

Vr 23 augustus 2019, De Doelen, Rotterdam
Wo 28 augustus 2019, Concertgebouw, Amsterdam

'De Vijfde symfonie van Bruckner, in dezelfde toonsoort als het concert van Mozart, kreeg gelukkig een veel steviger aanpak. Prachtig hoe Shani de lange symfonie leek te gaan opbouwen vanaf die mooie pizzicato-basis, die eigenlijk in alle delen terugkeert. Er was meteen betovering, maar gaandeweg slopen steeds meer twijfels binnen.' ★★ - Trouw
Volledige recensie

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals video’s, voor marketingdoeleinden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Klik hier voor ons volledige cookiebeleid.

Cookie instellingen