Rotterdams Philharmonisch Orkest

Biografie

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Chef-dirigent Lahav Shani
Eredirigenten Valery Gergiev & Yannick Nézet-Séguin

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onderscheidt zich door de intense energie van zijn concerten, zijn veelgeprezen opnamen en zijn innovatieve publieksbenadering. Opgericht in 1918 heeft het zich een heel eigen plaats verworven tussen Europa’s meest vooraanstaande symfonieorkesten.

Chef-dirigenten
Na de eerste pioniersjaren ontwikkelt het Rotterdams Philharmonisch zich vanaf 1930 onder Eduard Flipse tot een van de meest prominente Nederlandse orkesten. Met Jean Fournet, Edo de Waart en James Conlon bouwt het orkest in de jaren ’70 en ’80 verder aan zijn internationale reputatie. De benoeming van Valery Gergiev luidt een nieuwe bloeiperiode in, die in 2008 wordt voortgezet met Yannick Nézet-Séguin. Sinds 2018 is Lahav Shani chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Concerten
Thuisbasis van het Rotterdams Philharmonisch Orkest is Concertgebouw de Doelen. Maar het orkest is ook regelmatig op andere locaties te horen: van de Rotterdamse podia tot de meest gerenommeerde zalen in binnen- en buitenland. Zo heeft het orkest sinds 2010 een residentie in het Parijse Théâtre des Champs-Élysées. Met alle concerten, educatieve voorstellingen en community projects trekt het Rotterdams Philharmonisch Orkest ieder seizoen 150.000 à 200.000 bezoekers, onder wie een aanzienlijk aantal jongeren.

Opnamen
Sinds de baanbrekende Mahler-registraties met Eduard Flipse in de jaren ’50 heeft het Rotterdams Philharmonisch Orkest talloze veelgeprezen opnamen gemaakt. Tegenwoordig heeft het orkest contracten met Deutsche Grammophon en BIS Records; de afgelopen jaren maakte het ook opnamen voor EMI en Virgin Classics. Voor de heruitgave van historische opnamen initieerde het orkest het eigen label Rotterdam Philharmonic Vintage Recordings. Livestreams van concerten zijn regelmatig te zien via het online platform Medici.tv. Tijdens de uitbraak van het coronavirus bereikte het orkest publiek met digitale content. Een opname van Beethovens Ode aan die Freude – door de musici vanuit huis gespeeld – werd 3 miljoen keer bekeken en werd wereldnieuws.