Ga direct naar: Hoofdinhoud
Ga direct naar: Hoofdnavigatie

Recensies

Op deze pagina vindt u een overzicht van recensies van de concerten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Fins Vuurwerk 

Zaterdag 17 september 2022, de Doelen (Rotterdam)

'Een symfonieorkest dat de pan uit swingt: het kan wél, horen we bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest [..] Peltokoski dirigeert uit het hoofd, heeft een zwierige slag en K-pop-achtige dansbewegingen in huis, maar (gezien vanaf het orgel) ook een gortdroge blik, alsof het hem allemaal niet zoveel doet. Uit zijn handen blijkt het tegendeel: hij wil elke frase kneden.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie

Zomeravondconcert: Pijper en Mahler 

Vrijdag 2 september 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zondag 4 september 2022, Berliner Philharmonie (Berlijn, Duitsland)

'Bij een ‘zomeravondconcert’ denk je aan licht verteerbare kost, maar het programma waarmee het Rotterdams Philharmonisch vrijdag het nieuwe seizoen opende bulkte van substantie.' - NRC
Volledige recensie

'In blakende vorm brengen ze onder leiding van chef-dirigent Lahav Shani Pijpers Tweede symfonie ten gehore, tussen György Ligeti’s hedendaagse klassieker Atmosphères en Mahlers Eerste symfonie in. [...] Het strakke, gloedvolle spel van de Rotterdammers ontlokt terecht aan het einde van de avond daverend applaus.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie 

'Als Shani met zijn Rotterdammers zondag te gast is in de Philharmonie bij het Musikfest Berlin, dan leidt hij niet de uitvoering van Gustav Mahlers Eerste symfonie, nee, hij is de muziek. Zijn prestatie stijgt ver uit boven het technisch coördineren: tijdens het concert verandert hij in een krachtcontrum dat uitstraalt en ontvangt - waardoor zijn medemusici als één lichaam ademen. [...] Ze spelen als de duivel, grossieren in wow-effecten, zwelgen in denkbeeldige liefdesscènes, spelen al hun troeven uit wanneer ze op het Happy End afstormen, kortom: ze zijn muzikaal maximaal meeslepend.' - Der Tagesspiegel
Volledige recensie (Duits)

Yuja Wang: double bill

Donderdag 19 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Vrijdag 20 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 21 mei 2022, Muziekgebouw (Eindhoven)
Zondag 22 mei 2022, BOZAR (Brussel, België)

'Héél af en toe hoor je in de eerste helft van het jaar al een concert waarvan je zeker weet dat-ie aan het einde van het jaar in je top 3 mooiste concerten gaat staan. Misschien wel de top 2. Met kans op de top 1. Donderdagavond klonk er zo’n concert.' ●●●●● - NRC
Volledige recensie

'Wang en Peltokoski: niet alleen samen, maar ook afzonderlijk spectaculair.' - De Nieuwe Muze
Volledige recensie

'Bij elk optreden van de 35-jarige Chinese pianiste Yuja Wang is het raak: de monden van de toehoorders vallen open van verbazing over een adembenemende virtuositeit waarmee dit fenomeen menig collega ver achter zich laat.' - Eindhovens Dagblad
Volledige recensie

Herdenkingsconcert met Lahav Shani

Vrijdag 13 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zondag 15 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)

'Groot bezet is het Rotterdams Philharmonisch Orkest een heerlijk beest.' ★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie

Mahler 4 met Yannick Nézet-Séguin

Woensdag 27 april 2022, Elbphilharmonie (Hamburg, Duitsland)
Vrijdag 29 april 2022, Konzerthaus (Dortmund, Duitsland)
Zondag 1 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)

'Nézet-Séguin toont met zijn Mahler de kracht van een live-uitvoering.' ●●●●● - NRC
Volledige recensie

'Dirigent Nézet-Séguin heeft een geweldige klik met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. [...] Nergens in Nederland is het applaus zo royaal als in Rotterdam, en zondag was het weer eens hartstikke terecht.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie

'Beter dan Bayreuth: Wagners "Rheingold" in Baden-Baden. [...] In Baden-Baden laat Yannick Nézet-Séguin zien wat er gebeurt als een dirigent geluidsregisseur wordt. Wagners "Rheingold" met het bekende Rotterdams Philharmonisch Orkest voldoet aan de hoogste festivalnormen.' - Badische Zeitung
Volledige recensie (Duits)

Yannick Nézet-Séguin: Das Rheingold

Vrijdag 22 april 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 23 april 2022, Théâtre des Champs-Élysées (Parijs, Frankrijk)
Donderdag 28 april 2022, Konzerthaus (Dortmund, Duitsland)
Zaterdag 30 april 2022, Festspielhaus (Baden-Baden, Duitsland)

'Op het plankier voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) stonden vrijdag vocale kanonnen, allemaal reuzen in hun vak, die zonder bladmuziek zongen en acteerden. Maar de echte gigant van de avond was toch de kleine Canadese maestro Yannick Nézet-Séguin, die met zijn oude orkest (zes harpen!) in deze partituur van Wagner ware wonderen verrichtte. Het was Yannick die in de Maasstad glorieus glanzend Rijngoud dolf.' ★★★★★ - Trouw
Volledige recensie

'Nézet-Séguin streeft met de lenige Rotterdammers voortdurend naar maximale klankschoonheid. Tussen de dramatische pieken door zoomt hij in op idyllische passages, zonder dat er een spatje spanning uitsijpelt. De energie waarmee hij tweeënhalf uur lang zangers en musici elektriseert, dat is pas toverkracht.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie

"De vorige keer dat ex-chef Yannick Nézet-Séguin naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest terugkwam om, een maand voor corona, een concertante opera (alleen muziek, geen regie, kostuums, decor) te dirigeren – Richard Strauss’ Die Frau ohne Schatten – zinderde het resultaat nog een tijd na. Zo’n belevenis smeekte om een vervolg, dat er vorige week voor een goed gevulde Doelen kwam: Wagners Das Rheingold. En hoe!" ●●●● - NRC
Volledige recensie

'Overdonderende Das Rheingold door Yannick Nézet-Séguin.' - Place de l'Opera
Volledige recensie

'De serene schoonheid van de strijkers, de trefzekerheid van het koper, de verfijning van het hout en de welluidendheid van de harpen vormen een indrukwekkende samenklank die zowel in krachtige gloed als in imposante duisterheid niets te wensen overlaat.' - Ôlyrix
Volledige recensie (Frans)

'Een eersteklas uitvoering .... Met zijn glorieuze koper, zijn fluwelige hout en zijn soepele strijkers biedt het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan zijn eredirigent een klankpalet dat even rijk is aan contrast als aan kleur. De luminositeit, het vloeiende van een verhaallijn die in andere uitvoeringen breedsprakig zou hebben geleken, het jeugdige élan van het levendige maar niet gehaaste tempo: zou dat alles even sterk zijn geweest zonder de bijdragen van het orkest?' ♥♥♥ - Forumopera.com
Volledige recensie (Frans)

Klantenservice
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang achtergrondinformatie, concerttips en algemeen nieuws.

Nieuwsbrief