Ga direct naar: Hoofdinhoud
Ga direct naar: Hoofdnavigatie

Philharmonische notities: Opmaat

29 oktober 2025
4 min leestijd

In deze blog neemt Eelco je mee naar de fascinerende wereld van symfonie-openingen. Van de ingetogen eerste noot van Brahms’ Vierde tot het beroemde noodlotsmotief van Beethoven en de trompetinzet bij Mahler, laat hij zien hoe één noot, een ritme of een stilte een hele emotionele wereld kan openen. Eelco bespreekt ook hoe verschillende dirigenten en solisten die eerste maten tot leven brengen en welke keuzes bepalen hoe muziek de luisteraar raakt. 

Is het de mooiste opmaat als opening binnen het symfonische repertoire?

Voor mij staat hij zeker heel hoog op de lijst.
Het is niet de beroemdste.
Dat moet de Vijfde van Beethoven zijn.
Het noodlotsmotief dat iedereen zo kan zingen.
En misschien dat Mahler met zijn Vijfde inmiddels ook een heel eind komt.
Een soortgelijk ritme in een eenzame trompet, maar eerder de dood dan het noodlot dat aan de deur klopt.
Niets van dat al in de Vierde van Brahms.

Ontdek zijn inzichten en meer op Philharmonische notities: Opmaat

Klantenservice
Nieuwsbrieven

Meld je aan voor onze tweewekelijkse agendamail en maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

inschrijven